اطلاعات فنی و مقالات
یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ 0

غلظت دهنده گوار نساجی چیست ؟

غلظت دهنده گوار نساجی چیست ؟

یکی از انواع غلظت دهنده های طبیعی که در صنعت نساجی از دیرباز مورد مصرف داشته است ، پودر گوار گام می باشد . گوار گام دارای مزایای زیادی نسبت به غلظت دهنده های مصنوعی است. مزایایی مانند صرفه اقتصادی ، راحتی کاربرد و جداشدن راحت بعد از عمل چاپ از سطح پارچه و ندادن زیر دست و غیره . در زیر به بررسی گوارگام ، خاستگاه آن و روش تولید و جزییات بیشتری از آن می پردازیم .

گوارگام از دانه های گیاه گوار با نام علمی cyamopsis tetragonoloba گرفته می شود.نام آن از کلمه سانسکریت به معنای «غذای گاو» گرفته شده است. گوارگام نوعی صمغ طبیعی است که از آسیاب کردن دانه های گیاه گوار بدست می آید. از این صمغ به عنوان ضخیم کننده و تثبیت کننده در صنایع مختلف استفاده می شود. گوارگام در مقایسه با سایر ضخیم‌ کننده ‌و تثبیت ‌کننده‌ها نسبتا مقرون به صرفه است. این صمغ یک ماده چسبنده، نرم‌ کننده و امولسیفایر مؤثر است.

یکی از خواص مهم گوارگام، پلی ساکارید بودن آن است. همچنین این صمغ سرشار از گالاکتوز و مانوز است. گوارگام به نام‌ های دیگری همچون گواران، گوما گوار، گومه گوار و گالاکتومانان نیز در جهان شناخته می‌ شود. این صمغ در بسیاری از بخش‌ های صنایع مختلف مانند صنعت معدن، نفت، حفاری و نساجی، صنایع غذایی، داروسازی، آرایشی، تصفیه آب، شیرینی ‌پزی و بسیاری موارد دیگر استفاده می ‌شود.

کاشت این گیاه از اواخر ماه جولای در هند آغاز شده و قبل از شروع اولین بارش، در ماه نوامبر برداشت محصول آغاز می‌گردد. دانه‌های گوار در صورت مرطوب بودن به هنگام برداشت باید خشک گردند و این امر سبب کاهش چشمگیر خواص گوار می‌شود. بسته به شرایط آب و هوایی این فاصله زمانی در کشور هند حدود ۹۰ روز و در ایالات متحده حدود ۲۰ الی ۲۵ هفته می‌باشد. 

آبیاری این گیاه تنها در دو نوبت، یکی به هنگام جوانه زدن و دیگری به هنگام میوه دادن آن انجام می‌شود. تابش شدید نور خورشید و هوای خشک، نیازهای اصلی این گیاه جهت رویش مناسب می‌باشند. 

بلندای این گیاه‌ گاه به ۱ الی ۲ متر رسیده که در روی ساقه‌های نسبتاً عمودی آن (حدود ۱۵cm)، حدود ۶ الی ۹ دانه(mm ۲-۳ ) می‌روید. ۱۴-۱۶% از حجم دانه‌ها را پوست و از ۴۰-۴۶% آن را گوار تشکیل داده که این دانه‌ها معمولا در اسید سولفوریک یا آب خیسانده شده یا تا حدودی آن را سوزانده و سپس توسط آسیاب عمل جدا سازی پوست از گوار صورت می‌گیرد. آنگاه ماده درون آن را آسیاب کرده و پودر سفید مایل به زرد رنگ، بدون مزه‌ای که گوار گام نامیده می‌شود، بدست می‌آید.

کاربرد گوار

گوار گام بسته به شرایط دمایی مختلف، مدت زمان خیس خوردن، PH‌های متفاوت، سرعت پخش سازی پودر در حلال، غلظت کاربردی و مش ذرات گوار میزان رطوبت پذیری ماده فوق در حلال‌های گوناگون غلظت‌های متفاوتی را ایجاد می‌کند. 

سهولت استفاده از گوار در صنایع، به علت پخش و هیدراته شدن سریع آن در آب‌های سرد و گرم، همچنین استفاده از ماده فوق جهت رسیدن به غلظت‌های مناسب، بدون حرارت ایجاد لایه فیلم مانند و مقاومت بالا در برابر روغن و چربی‌ها و حلال‌ها و‌ گاه افزایش قدرت جذب آب در محصولات و غیره سبب گردیده است تا از این ماده در طیف وسیعی از امولسیفایر‌ها، نرم کننده‌ها و استبلایزر‌ها استفاده گردد.

رنگ پودر گوار سفید مایل به زرد است که عطر و بوی کمی دارد وهمچنین دارای بافت بسیار نرمی است، گیاه گوار به شکل یک بوته (یک گیاه خانواده نخود) است که در خاک های شنی بخوبی رشد می کند و بارندگی و تا حدی نور آفتاب زیاد در رشدش موثر است. از ۱۰۰ کیلو دانه های غلاف دار گوار حدود ۲۹ کیلو گرم پودر تولید می شود. برداشت این محصول کوتاه مدت است و در عرض ۳-۴ ماه از کاشت آن برداشت می شود. 

ماه های اوایل پاییز زمان برداشت گیاه گوارگام می باشد، دانه های آن برای فرآوری و قسمت سبز گیاه برای تغذیه دام مورد استفاده قرار می گیرد. گوارگام می تواند جایگزین مناسب برای نخود فرنگی باشد، با توجه به اینکه بذر گوارگام اندازه نسبتا بزرگی دارد، طی یک فرآیند در کارخانجات و با استفاده از ماشین آلات طراحی شده برای این فرآیند به پودری بسیار ریز تبدیل می شود.

نکته جالب در رابطه با قدرت غلظت دهندگی پودر گوارگام است که هشت برابر نشاسته ذرت است. به همین دلیل، گوارگام به طور گسترده ای در برنامه های تولید مواد غذایی استفاده می شود و از مواد اولیه غذایی پر کاربرد در صنایع خوراکی است. علاوه بر این، آن را نیز به عنوان یک ماده مؤثر در محصولات لبنی، پخت انواع نان، سس گوجه فرنگی استفاده می کنند. استفاده تجاری و صنعتی پودر گوارگام شامل برنامه های کاربردی در زمینه تولید نساجی، کاغذ، لوازم آرایشی، بهداشتی، دارویی و چاپی می باشد.

پودر صمغ گوار

در فرهنگ محاوره ای خریداران و فروشندگان گوارگام و بازاریان از پودرگوارگام با نام پودر صمغ گوار استفاده می کنند. همچنین تولیدکنندگان مقادیر و خصوصیات مختلف صمغ گوار را با اندازه ذرات، ویسکوزیته تولید شده و غلظت داده شده مشخص می کنند. گوارگام درشت معمولا ویسکوزیته پایینی را تولید می کند.

فرآیند تولید پودر گوارگام

تکنیک های مختلف پردازش بستگی به نیاز و اندازه گوارگام دارد. تولید تجاری گوارگام به طور معمول از مراحل خردکردن، تمیز کردن، ساییدن و پرداختن تشکیل می شود. انتخاب گوارگام در این فرآیند بسیار مهم است. یک نوع تقسیم بندی برای تمیز کردن آن به کار برده می شود و سپس آن را خیس می کنند تا آن را در یک مخلوط کن دو مخروطی بفرستند. این مرحله بسیار مهم است، زیرا میزان هیدراتاسیون محصول نهایی را تعیین می کند. محصول خیس شده که دارای رطوبت زیاد است، از طریق یک صافی عبور می کند. پس از این مرحله گوارگام را خشک می کنند. تکه های گوارگام از طریق صفحه نمایش چرخان نشان داده می شود تا اندازه ذرات مورد نیاز را ارائه دهد. با توجه به نیاز ویسکوزیته و غلظت مورد نیاز، به یک ماده یکنواخت، جداگانه و مورد انتظار تبدیل می شود.

این مرحله به کاهش بار و فشار بر روی چرخ دنده کمک می کند. پودر کردن محصول خیس شده بسیار سخت است و سنگ زنی و آسیاب مستقیم آن باعث ایجاد گرمای زیاد در دستگاه آسیاب می شود که در فرآیند تاثیر خوبی ندارد و هیدراتاسیون محصول را کاهش می دهد. از طریق حرارت دادن، سنگ زنی و صاف کردن، پوسته رویی جدا می شود و گوارگام تصفیه شده به دست می آید. از طریق فرآیند آسیاب، ماده تصفیه شده به پودر تبدیل می شود. در نتیجه این فرآیند ترکیب ماده اصلی با پوسته جدا شده در مرحله تصفیه “غذای گوار” نامیده می شود، که به طور گسترده به عنوان خوراک دام به فروش می رسد. این ماده دارای پروتئین بالا و حاوی روغن و آلبومینوئید است.

خرید غلظت دهنده گوار کلیک نمایید

گیاه گوارگام

دانه گوارگام

گوارگام بدون پوسته

پودر گوار

ویژگی گوارگام

خاصیت غلظت دهی پودر گوارگام به دلیل همین وزن مولکولی بالای آن است و همین خاصیت این محصول را به شدت محبوب کرده است. حضور پلیمر کربوهیدرات خوراکی، پودر گوارگام را به عنوان یک واکنش دهنده بین هیدروژن و پیوند مواد معدنی و حتی در سطوح سلولز مناسب می سازد.

  • پودر گوارگام غلظت بیشتری نسبت به پودر ذرت تولید می کند.
  • فرآیند شکل گیری کریستال یخ را کنترل می کند.
  • گوارگام یک گیاه با مقاومت بالاست.
  • گوارگام شکل ژله ای به آب می دهد.
  • گوارگام در حیطه ی بسیار وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار میگیرد، معدن، نفت، حفاری و نساجی، مواد غذایی، داروها، لوازم آرایشی، آب درمانی، معدن، حفاری، مواد منفجره، قنادی و بسیاری دیگر استفاده می شود.

 کاربرد گوارگام

یک استفاده از صمغ گوار به عنوان یک ماده ضعیف کننده در غذاها و داروها برای انسان و حیوانات است. از آنجا که گوارگام بدون گلوتن است، به عنوان یک افزودنی برای جایگزینی آرد گندم در محصولات پخته شده استفاده می شود. پژوهش ها نشان می دهند که برای سلامت انسان مفید است. کلسترول و سطح قند خون را کاهش می دهد. از دیگر مزایای آن در کمک به کاهش وزن است زیرا با مصرف آن میزان جذب آب در بدن بیشتر شده که باعث تحریک معده می شود. علاوه بر اثرات صمغ گوار بر ویسکوزیته، توانایی بالایی در جریان و یا تغییر شکل خواص مواد از دیگر مزایای آن است. در صورت اتصال متقابل با بور، ژل های شفاف را تشکیل می دهند که این خاصیت در فرمولاسیون چند فاز مختلف برای شکستن هیدروژن استفاده می شود، گاهی اوقات به عنوان یک امولسیفایر استفاده می شود، زیرا از هم زدن قطره های نفت جلوگیری می کند و گاهی به عنوان یک تثبیت کننده برای جلوگیری از جداسازی ذرات جامد کمک می کند.

صمغ گوار با کاهش انتقال جرم در سطح جامد به مایع، رشد کریستال یخ را تسریع می بخشد. این ثبات را در طی چرخه یخ زدگی نشان می دهد، از این رو در بستنی استفاده می شود.
گوارگام یا صمغ گوار دارای اثرات سینرژیک است. همراه با صمغ زانتان، یک محصول ضخیم تر (۰٫۵٪ آدامس گوار / ۰٫۳۵٪ صمغ زانتان) تولید می کند که در مواد غذایی مانند سوپ ها استفاده می شود. صمغ گوار یک هیدروکلوئید است که برای ساخت پاستای ضخیم بدون ایجاد ژل کاربرد دارد و برای نگه داشتن آب در سس یا امولسیون بسیار مفید است. گوارگام را می توان برای ضخیم شدن مایعات سرد و گرم، برای تولید ژل های گرم، فوم های سبک و به عنوان یک تثبیت کننده امولسیون استفاده کرد. صمغ گوار را می توان برای پنیر، ماست، سس، سوپ و دسرهای یخ زده استفاده کرد. صمغ گوار همچنین منبع خوبی از فیبر با ۸۰٪ فیبر محلول در وزن خشک است.

کیفیت پودر گوارگام

گوارگام

گوارگام نساجان 

نوع ماشین آلات استفاده شده درپروسه تولید پودر گوارگام و مجهز بودن به آخرین فناوری روز در ایجاد یک پودر با دانه بندی مناسب وعاری از هر گونه مواد ناخواسته بسیار اهمیت دارد. بدون شک مجهز بودن شرکت های تولید کننده پودر به آزماشگاه های کنترل کیفیت نقش مهمی در ارائه کیفیت بالا دارند.

مناطق مناسب برای رشد گوارگام

گوار در مناطق نیمه خشک کاشت می شود، راجستان در هند قلب تپنده تولید گوارگام در جهان می باشد. برای به دست آوردن بهترین عملکرد و برداشت مناسب از دانه های گوارگارم، این دانه ها در خاک های شنی، در مناطق مانند شمال غرب هند و بعضی مناطق پاکستان کاشته می شود.

گوارگام و بازار آن در جهان

هندوستان در زمینه گوارگام و صمغ  گوار در بازار جهانی نقش مهمی ایفا کرده است. تولید این کشور در حدود ۸۰ درصد تولید کل جهان را به خود اختصاص داده است. این رقم تا ۶ هزار تن است. راجستان به طور کامل ۷۰ درصد از تولید گوارگام را دراختیار دارد..گوارگام به عنوان یک سبزی در شبه قاره هند مصرف می شود. همچنین در ساخت ترشیجات استفاده می شود. ۲۵۰۰۰ تن تولید کل در کشور به بازار داخلی وارد شده است. صمغ گوار طیف گسترده ای از کاربردها و سهم عمده تقاضای بخش های مختلف صنعتی را دارد. هندوستان صادر کننده پیشرو خالص دانه گوارگام و آدامس گوار می باشد. این کشور صادر کننده بیش از ۱۱۷۰۰۰ تن گوارگام و مشتقات آن است که شامل ۳۳۰۰۰ تن پودرگوار پالایش شده و ۸۴۰۰۰ تن پودر گوار خردشده یا پودر شده است.

ارزش خالص صادرات هند بر این اساس Rs 500 crores تخمین زده شده است. تولیدات حاصل از گوارگام توسط هند به عنوان تولید کننده پیشرو این محصول غالب است. الگوی مصرف دانه های این ماده به طور عمده تحت تأثیر تقاضاهای صنعت نفت ایالات متحده آمریکا و مزارع نفت خاورمیانه قرار گرفته و محصولات مشتق شده از این دانه ها در صنایع حفاری نفت بسیار مفید هستند. تقریبا ۴۰ هزار تن گوارگام و مشتقات آن مورد نیاز است. همچنین در سایر نقاط جهان، روند مصرف به مرور زمان افزایش یافته است که منجر به معرفی این محصولات در بسیاری از کشورها شده است. کشورهای عمده صادرات گوارگام گوارشی عبارتند از: هندوستان، پاکستان، ایاالت متحده، مکزیک، اسپانیا، فرانسه و یونان.

عرضه این محصول تقریبا بین سال های مختلف متفاوت است، در حالی که تقاضا در طول سال ها تقریبا ثابت است. مشارکت دلالان و سهامداران در بازار فیزیکی وجود دارد. این کالا تحت یک دوره ذخیره سازی طولانی بر اساس تقاضا و قیمت های بازار قرار دارد. هیچ مقرراتی مربوط به تولید، توزیع، بازاریابی، صادرات یا واردات کالا وجود ندارد و نیروهای بازار قیمت ها را تعیین می کنند.

جهت خرید گوار کلیک نمایید.

 

منبع : سایت های معتبر 

ویراش و اصلاح از نساجان 

 

امتیاز مطلب: 86%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به نساجان - nasajan می باشد طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
ثبت شرکت شما
ثبت آگهی شما
تماس با ما
نساجان
چه طور می تونم کمکتون کنم؟